Kolaudacija obnovljenih orgulja u konkatedrali Sv. Petra i Pavla, apostola u Osijeku

Đakovačko-osječka nadbiskupija, Župa sv. Petra i Pavla, apostola u Osijeku i Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske upriličili su blagoslov i svečani koncert u povodu kolaudacije obnovljenih orgulja u konkatedrali Sv. Petra i Pavla, apostola u Osijeku.

Liturgijski obred blagoslova s nagovorom i zahvalom predvodio je đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić, a pozdravne riječi uputili su gradonačelnik Grada Osijeka Ivan Radić, zamjenik župana Osječko-baranjske županije Mato Lukić te ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek. Orguljarski majstor Anton Škrabl predstavio je dispozicije obnovljenih orgulja, a potom je uslijedio svečani koncert koji je izveo kompozitor i koncertni orguljaš Ante Knešaurek. Zahvalne riječi uputio je konkatedralni župnik mons. Adam Bernatović.

Zamjenik župana Mato Lukić u svom je obraćanju naglasio kako je današnjom kolaudacijom obnovljenih orgulja, vraćen izvorni sjaj osječke konkatedrale.

Orgulje nazivaju kraljicom svih glazbala što one uistinu i jesu, obzirom na njihovu veličinu i snagu zvuka kojeg proizvode. Ovaj veličanstveni instrument izgrađen 30-ih godina prošloga stoljeća dijelio je sudbinu grada Osijeka, brojne nedaće i nevolje, a više puta je i popravljan, međutim ne dovoljno da bi se mogla zajmčiti trajnost u nadolazećem vremenu. Tijekom Domovinskog rata orgulje su teško oštećene, kao i dijelovi konkatedrale te je vapio za obnovom. Vrijedan projekt obnove je konačno završen, a rezultat je zalaganja Đakovačko-osječke nadbiskupije, Ministarstva kulture i medija te župljana i svećenika Župe sv. Petra i Pavla. Neponovljivi zvuk moćnih orgulja opet odjekuje našom monumentalnom crkvom na čemu se zahvaljujem svim dionicima projekta. Osijek je uvijek bio centar kulturnog života i kulturnih događanja istočne Hrvatske, a današnjim danom on postaje nezaobilazno mjesto hrvatskog orguljaškog fokusa – kazao je Lukić.

Gradonačelnik Grada Osijeka Ivan Radić rekao je kako su orgulje kulturna baština i vrijednost svih Osječana te da simbolično dijele sudbinu Osijeka.

Veselim se što ćemo prvi put nakon devet godina ponovno uživati u zvuku orgulja, kako ih je Mozart nazvao – kraljice svih glazbala. Ovom prigodom zahvalio bih ministrici kulture, gospođi Obuljen Koržinek, i nadbiskupu Hraniću na izdvojenim značajnim sredstvima za njihovu obnovu. Orgulje su kulturna baština i vrijednost svih Osječana. One simbolično slijede sudbinu Osijeka. U vrijeme kada su nastale bile su najveće na području tadašnje države s početka 20. stoljeća. U Domovinskom ratu teško su oštećene, a sada su zasjale u punome sjaju. Siguran sam da će na njima svirati najbolji orguljaši, čime će se Osijek još jednom potvrditi kao kulturno središte istočne Hrvatske. To kulturno bogatstvo itekako zaslužuje biti predstavljeno široj hrvatskoj kulturnoj javnosti. Iskrene čestitke Đakovačko-osječkoj nadbiskupiji na ovako velikom i uspješnom pothvatu.

Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek istaknula je kako joj je neopisivo drago što s Osječankama i Osječanima dijeli trenutak kolaudacije crkvenih orgulja.

Ministarstvo kulture i medija uložilo je nešto više od 2,5 milijuna kuna u obnovu ovog instrumenta, a svi oni koji su imali priliku prisustvovati današnjoj kolaudaciji u svom gradu znaju koliko je to važan trenutak. Ovo je veleban instrument čija je obnova i restauracija bila izuzetno zahtjevna, zbog čega se zahvaljujem radionici Škrabl i nadbiskupu Hraniću kao inicijatoru obnove ne samo osječkih, već i đakovačkih orgulja – rekla je Obuljen Koržinek.

Podsjetimo, u rujnu 2017. godine počelo je rastavljanje orgulja koje je 1933. izradio salzburški graditelj orgulja Hans Mauracher. Tada je svaka od 4066 svirala bila zamotana i složena u kutije kako bi glazbalo tegljačima bilo prevezeno u radionicu Orglarstvo Škrabl u Rogaškoj Slatini u Sloveniji. Temeljiti i stručni popravak orgulja osječke konkatedrale bio je nužan s obzirom na činjenicu da su one izvan uporabe bile još od 2013. zbog raznih oštećenja iz vremena Domovinskog rata i opasnosti od samozapaljenja električnih vodova, a koji su bili opasnost ne samo za glazbalo nego i za sve one koji bi se našli u njegovoj blizini te za samu crkvu.