Što nas očekuje u 2020. godini, ali i svim nadolazećima pred nama? Postajemo društvo individualaca, potaknutih konzumerističkim navikama, te okrenutih sebičnom ispunjenju vlastitih potreba.. Ispraćaj jedne kalendarske godine, te dočekivanje nove, uvijek je prilika za rekapitulaciju svega što se napravilo, s ciljem pripreme za sve što dolazi. Ali i prigoda da promislimo kamo idemo, što želimo postati, kako smo se ponašali, kako ćemo to tek činiti, te prije svega što želimo izbjeći u svom djelovanju i u kojem se pravcu razvijati kao konstruktivni članovi svakog društva.
A ono što dolazi, poglavito u međuljudskim odnosima, donosi iznimne pomake u pravcu novog rasta konzumerističkog ponašanja ne samo građana Hrvatske, nego gotovo svih građana razvijenog kapitalizma, koje lagano, ali sigurno „nagriza“ našu osobnost, empatiju, altruizam te prije svega nesebičnu društvenost. Sasvim razumljivo – kupovina, posjedovanje, potrošnja, konzumerizam – temeljna su ponašanja onih koji žive u kapitalizmu, da bi svi koji posluju u kapitalizmu – sjecali profit. Bez potrošnje nema profita, koji upravlja poslovnim aktivnostima od najmanjeg poduzetničkog poduhvata do multinacionalnih kompanija (koje su svojim prihodima financijski jače od mnogih država svijeta). No, profit kojega priželjkuju gospodarski subjekti utječe na građane, napose i Hrvatske, pretvarajući nas u društvo individualaca, potaknutih konzumerističkim navikama, okrenutih sebičnom ispunjenju vlastitih potreba, sa željom da upravo ta sveopća potreba za kupovinom i stjecanjem materijalnog bogatstva nadomjesti sve manje „duševnog bogatstva“ kojega gubimo iz godine u godinu.
Razlog ovakvom orijentiranju pojedinaca u društvu prema sebi i isključivo vlastitim potrebama bez šire socijalne empatije leži i u činjenici da će društveni poredak biti sve nestabilniji, nesigurniji i manje izvjestan, bez snažnih uporišta u obitelji, sustavu vrijednosti, političkim liderima… Takva nesigurnost uvijek rađa veliku sebičnost i egoističnost jer se građani neće moći uhvatiti za neku trajnu vrijednost. Upravo u takvim okolnostima očekivat će od povećanje kupnje i korištenja svega što se nalazi na tržištu, dakle od kupovine proizvoda i usluga da nam pruže to utočište i osjećaj sigurnosti bez obzira na to što će možda biti riječi samo o fikciji ili tek djelomično utaženoj potrebi te vrste – ocjenjuje futurologinja poduzetništva Sanela Dropulić, direktorica Ženskog poduzetničkog centra, autorica knjige “Što donosi sutra? prvog futurističkoga vodiča za poduzetništvo jugoistočne Europe.
Homo consumericus smatra da njegova sreća ovisi o konzumaciji dobara i usluga, odnosno posjedovanju materijalnih dobara, a u što se građani Hrvatske sve više pretvaraju. U duši prazni i bez iskrenih ljudskih osobina i vrijednosti, građani RH će gajiti neutemeljenu težnju za posjedovanjem i kupnjom stvari kao nadomjestak za tu duševnu prazninu. Odlika generacija kupaca koji dolaze na hrvatskom tržištu bit će i da nisu odani nikome, osim sami sebi. Tolika potrošačka narcisoidnost možda je i razlogom ispraznosti koja se očekuje u osobnom zadovoljstvu i na osobnom planu građana naše države u 2020. godini.
NASTAVI ČITATI